Rakkautta, Rajoja ja Rutiineja

Retkellä. Kuva Elina Roininen

Rakkautta, rajoja ja rutiineja

Lapsi tarvitsee läheisten Rakkautta, selkeitä Rajoja ja turvallisia Rutiineja. Turvallisuus ja tasapainoisuus luovat hyvän kasvuympäristön lapselle ja auttavat arjen hallinnassa. Kannustus ja lapsen tukeminen kohentavat lapsen itsentuntoa ja motivaatio koulunkäyntiin vahvistuu.

Lepo, ravinto ja liikunta luovat pohjan tasapainoiselle arjelle. Sovitut kotiintuloajat, digilaitteiden käyttö sekä koulutyöstä huolehtiminen lapsen ikä huomioonottaen ohjaavat lapsen päivärytmiä ja vahvistavat lapsen itsesäätelyä sekä vastuun ottamista omasta toiminnastaan.

Lasten ja nuorten kasvattaminen on yhteistyötä, jossa onnistutaan vahvistamalla kasvatuskumppanuutta kodin ja koulun välillä!

Kuva: Elina Roininen

Suosituksia perheen rajoiksi ja rutiineiksi

Tutustu suosituksiin rajoista ja rutiineista, jotka tarjoavat rakennuspalikoita toimivaan ja lapsen kasvua tukevaan arkeen. Kotiintuloaikojen ja levon määrän suositukset ovat lapsen ikään liittyviä. Muut suositukset koskevat kaikenikäisiä lapsia ja nuoria sekä perheen aikuisia.

Hyödyllisiä nettilinkkejä ja tekemistä

Tässä löydät esimerkkejä internetissä tarjolla olevista sivustoista, joista löydät tukea vanhemmuuteen sekä vinkkejä yhteisestä tekemisestä ja harrastamisesta lapsesi kanssa. Myös aiheeseen liittyvät väirityskuvat ovat tulostettavissa.

Neuvontaa ja tukea
Vanhempainnetti (Mannerheimin lastensuojeluliitto)